Seminarium prof. Joanny Kurczewskiej

Serdecznie zapraszamy na seminarium Zakładu Socjologii Teoretycznej i Zespołu Badań nad Zmianą Społeczną i Tradycją z cyklu „Lokalne, regionalne, krajowe i ponadnarodowe: cztery spojrzenia na zmianę społeczną i ład społeczny”, które odbędzie się on-line w poniedziałek, 26 lutego 2024 r., o godz. 15.00:
dr hab. Wojciech Łukowski, prof. UW (WNPiSM UW) wygłosi referat pt.
Granice (i pogranicza) jako zasób: Interpretacje, inspiracje i delimitacje
Komentatorzy: prof. dr hab. Robert Traba (Instytut Studiów Politycznych PAN), dr Stefan M. Marcinkiewicz (UWM)
Prowadząca seminarium: prof. dr hab. Joanna Kurczewska
Link do wydarzenia: https://zoom.us/j/94551221359?pwd=OXJEeWtIMkdlbm1iWFhLY3N6Rnkxdz09
Zapraszamy do dyskusji!
Abstrakt:
Wystąpienie będzie oparte zarówno na doświadczeniach biograficznych, codzienności przeżywanej od kilku dziesięcioleci na granicach i pograniczach, jak również powiązanej z tym aktywności badawczej własnej jak i kolegów i koleżanek.
Jakie to są granice i pogranicza (dla uproszczenia dalej pogranicza)?
- pogranicze polsko-niemieckie:
- pogranicze polsko-europejskie-rosyjskie (obecnie raczej już pogranicze między cywilizacją zachodnią a russkim mirem);
- pogranicze między centrum a peryferiami (np. między małym miastem a tzw. wielkim światem czy w obrębie danej semiosfery);
- pogranicze między peryferiami a peryferiami (np. przemyt na granicy polsko-rosyjskiej, małe ruch graniczny, dawniej przemyt na granicy);
- pogranicze polsko-polskie (między Mazurami a Kurpiami, Mazowszem Wschodnim;
- pogranicze między realnym socjalizmem a formacją kapitalistyczną;
- pogranicze między Krainą Jezior a “resztą świata” (własne doświadczenie biograficzne);
- pogranicza czy raczej granice w pandemii;
- pogranicze między modernizacją a ekologizacją;
- pogranicze między naukami przyrodniczymi (tutaj: hydrobiologia i limnologia a naukami społecznymi i humanistycznymi (tutaj” socjologia, antropologia, etnografia wielostanowiskowa, ekologia polityczna).
Postawiona zostanie hipoteza, że pogranicze jest przede wszystkim zjawiskiem temporalnym, a przestrzeń jest korelatem. Jakie to ma konsekwencje poznawcze?
Omówione zostaną wybrane sposoby bycia na pograniczu, nadawania mu sensu oraz gospodarowania zasobami (tłusty druk):
- Mitologizacja (rzekomo wielki potencjał pogranicza);
- Egzotyzacja (“jest fajnie”, historia i współczesność jako anegdota);
- Adaptacja (w tym subinstytucjonalizacja);
- Banalizacja codzienności na pograniczu;
- Neotradycjonalizacja;
- Okcydentalizacja jako (przewrotny) wyraz wrażliwości postkolonialnej.
- classic-editor-remember:
- block-editor