E-STORY. MEDIA AND HISTORY
W roku 2015 rozpoczęła się realizacja międzynarodowego grantu unijnego w ramach programu Erasmus+. Projekt zatytułowany jest E-STORY. MEDIA AND HISTORY. From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era.
IFIS PAN jest jednym z partnerów projektu, pozostałe instytucje z Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Słowenii, Holandii i Węgier to: Istituto per la Storia e le Morie del’900 Parri z Bolonii (PARRI), Univesidad Interncional de la Rioja SA z Madrytu (UNIR), University of Lincoln (UoL) z Lincoln, Pedagoski Institut (PEI ERI) z Ljubljany, European Association of History Educators (EUROCLIO) z Hagi, a także fundacja Kosztolanyi Dezso Kavehaz Kulturalis Alapitvany z Budapesztu (KDKKA).
W listopadzie 2015 roku w Bolonii odbyło się pierwsze robocze spotkanie naukowców i pozostałych uczestników projektu. Z IFIS PAN uczestniczyły dr hab. Urszula Jarecka, prof. nadzw. IFiS PAN (kierownik programu ze strony polskiej) oraz mgr Iwona Trochimczyk-Sawczuk (kierownik administracyjny projektu ze strony polskiej). Informacje na temat spotkania oraz projektu E-story:
http://wp4.ineuropa.info/2015/11/progetto-e-story-kick-off-meeting-a-bologna/
https://www.facebook.com/E-Story-Media-and-History-From-Cinema-to-the-Web-1699205390315162/?fref=ts.
Projekt będzie realizowany w latach 2015-2018. Zadania projektu dotyczą nauczania historii w kulturze XXI wieku, w której ważnym elementem rozpowszechniania informacji jest Internet oraz rozmaite materiały audiowizualne krążące zarówno w sieci, jak i w telewizji. Korzystanie z takich materiałów wymaga szczególnej ostrożności i kompetencji medialnych. Część badawcza poświęcona jest analizie i interpretacji treści pojawiających się w Internecie, ich kompatybilności z programami nauczania w krajach projektu. Celem projektu jest także przygotowanie platformy wymiany wartościowych materiałów do nauczania historii w różnych krajach europejskich. Beneficjentami projektu mają być nauczyciele historii, którzy z takiej bazy rzetelnych materiałów będą korzystać. Dalsze informacje dotyczące zadań projektu podane zostaną w marcu 2016.
dr hab. Urszula Jarecka, prof. nadzw. IFiS PAN, kierownik programu
——————————————————————————————————————–Nowości w projekcie E-story
W dniach 15 i 17 marca 2018 roku w Warszawie, w ramach projektu E-story przeprowadzone zostały warsztaty grupowe dla nauczycieli, poświęcone technikom cyfrowym w nauczaniu przedmiotów humanistycznych. Po warsztatach, w trakcie semestru zostało indywidualnie przeszkolonych troje nauczycieli, którzy zadeklarowali chęć poznania nowych technik, nie tylko cyfrowych, w tym przygotowania materiałów audiowizualnych. Oto rezultaty ich działań – krótkie formy filmowe, w których realizacji uczestniczyły także osoby prowadzące szkolenia.
Legenda o Wieliczce – film
Panorama Racławicka – film
***
W ramach projektu E-STORY. MEDIA AND HISTORY. From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era marcu zostały zorganizowane dwa warsztaty z nauczycielami przedmiotów humanistycznych. Od połowy lutego 2018 rekrutacją nauczycieli oraz sprawami organizacyjnymi i administracyjnymi zajmowała się mgr Monika Grobelna-Skwiercz. Zainteresowanie było spore, dzięki sprawnej rekrutacji udało się zorganizować dwie grupy: 22 osobową oraz 13 osobową na praktyczne warsztaty poświęcone technikom cyfrowym w nauczaniu przedmiotów humanistycznych. I tak, w dniach 15 marca i 17 marca gościliśmy w IFIS PAN nauczycieli z warszawskich szkół. Doktoranci Szkoły Nauk Społecznych: mgr Joanna Bednarek, mgr Tomasz Bednarz oraz mgr Marta Błaszczyńska przygotowywali wykłady i ćwiczenia na warsztaty.
Warsztatom towarzyszyła dobra atmosfera.
Prowadzący zajęcia – Mgr Tomasz Bednarz
Mgr Marta Błaszczyńska w pracowni komputerowej wraz z grupą warsztatową
W sali komputerowej oraz w innych pomieszczeniach Instytutu nauczyciele poznawali platformę Digital Learning Environment zaprojektowaną przez zespół E-story, a także zamieszczone tam materiały wspomagające nauczanie historii. Podzieleni na mniejsze grupy (ze względów praktycznych i taktycznych) nauczyciele pracowali nad przygotowanymi przez doktorantów ćwiczeniami. Wśród zadań były także aplikacje i techniki cyfrowe pomagające przygotować quizy, krzyżówki, memy.
Mgr Joanna Bednarek objaśnia, jak tworzyć memy.
Ostatnia część warsztatów poświęcona była aplikacjom i programom pozwalającym na przygotowanie klipów w tzw. „rzeczywistości rozszerzonej”. Zajęcia przebiegały bardzo sprawnie, nauczyciele pracowali z zaangażowaniem. Przygotowane przez doktorantów ćwiczenia spotkały się z uznaniem uczestników.
***
Projekt American Arts Incubator – Poland
21 kwietnia – 11 maja 2018 prof. Urszula Jarecka wraz z 19 osobami z różnych środowisk – głównie artystycznych i naukowych – uczestniczyła w projekcie American Arts Incubator – Poland, którego liderką była artystka amerykańska Amy Karle. W ramach projektu prowadzone były warsztaty pracy twórczej w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, wyjazd studyjny do kopalni soli w Wieliczce w trakcie obchodów Dnia Ziemi. Uczestnicy przyglądali się procesowi powstawania nowoczesnych dzieł sztuki tworzonych przez Amy Karle. Poza tym, podzieleni na 4 grupy przygotowywali własne projekty artystyczne lub wdrożeniowe. Program zakończył się wystawą Warstwy życia /Layers of Life zorganizowaną w Pawilonie 512 w CNK. Urszula Jarecka w grupie 4 współpracowała przy instalacji Layers of emotions.
Wyjazd szkoleniowy do Bolonii w ramach projektu E-story
Doktorantki SNS, mgr Marta Błaszczyńska i mgr Joanna Bednarek, w dniach 7-11 maja 2018 uczestniczyły w szkoleniu zorganizowanym w Bolonii w Istituto Parri przez włoskiego lidera międzynarodowego projektu E-STORY – Media and History – From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era. Warsztaty „ARCHIVE SOURCES in History Educational video-making poświęcone były zdobywaniu umiejętności tworzenia materiałów audiowizualnych (filmów i wideoklipów) w oparciu o źródła archiwalne. Zajęcia dla uczestników z różnych krajów prowadzili (w języku angielskim): Pierre Sorlin, Luisa Cigognetti, Balàzs Varga, Gisella Gaspari, Nadia Baiesi i Agnese Portincasa. Praktycznym efektem szkolenia są przygotowane przez uczestników kilkuminutowe filmy dokumentalne na temat I wojny światowej, w związku z przypadającą w tym roku 100 rocznicą zakończenia działań wojennych.
***
W ramach projektu E-STORY. MEDIA AND HISTORY. From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era, w dniach 2-3 lutego 2018 roku, miało miejsce międzynarodowe spotkanie grupy roboczej projektu, zorganizowane przez holenderskich partnerów w Dutch Institute for Sound and Vision w Hilversum. Brali w nim udział prof. Urszula Jarecka i mgr Tomasz Bednarz. 2 lutego, w sesji popołudniowej, Urszula Jarecka przedstawiła zadania dotyczące IO5 projektu oraz dotychczasowe postępy w realizacji ostatniego już zadania – szkolenia nauczycieli, popularyzacji wyników oraz implementacji w szkołach w różnych krajach projektu. Doktorant Tomasz Bednarz uczestniczył w warsztatach i treningach dla metodyków nauczania historii, nauczycieli i studentów.
Spotkanie przebiegło pomyślnie, podczas pierwszego dnia oprowadzono nas także po Dutch Institute for Sound and Vision, zaprezentowano wybrane zbiory i wystawę poświęconą manipulacji medianej.
Hilversum – zwiedzanie Instytutu
Hilversum – wystawa
Zdjęcia: prof. Urszula Jarecka
——————————————————————————————————————–
17-18 czerwca w Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie odbył się Piknik Naukowy z Marią Skłodowską-Curie (z okazji 150 rocznicy urodzin Naukowczyni), podczas którego doktoranci SNS: Marta Błaszczyńska, p. Tomasz Bednarz, a także p. Monika Grobelna-Skwiercz i prof. Urszula Jarecka promowali projekt E-Story. Media and History – From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era.
Za pomocą technik multimedialnych prezentowaliśmy historię polskich wynalazków (prezentacje: „Cudze chwalicie…” oraz „Słynni matematycy” autorstwa p. Marioli Szczęsnej), a także najważniejsze fakty z życia Marii Curie-Skłodowskiej. Poza tym zachęcaliśmy publiczność do zapoznania się z nowymi aplikacjami wspomagającymi nauczanie historii.
Najpopularniejszym punktem promocji było zapoznawanie i dorosłych i dzieci z działaniem interaktywnych prezentacji AR (rzeczywistości rozszerzonej), z wykorzystaniem animacji przygotowanej przez p. Tomasza Bednarza na kanwie fotografii przedstawiającej spotkanie Marii Curie-Skłodowskiej z Albertem Einsteinem w Szwajcarii, w 1925 roku.
Dla chętnych – były także quizy tematyczne przygotowane przez p. Martę Błaszczyńską. Stoisko cieszyło się powodzeniem, dorośli chętnie dzielili się uwagami na temat nauczania historii oraz proponowanych przez nas nowych technik nauczania.
Zdjęcia:1. Nasz plakat. 2. Nasze stanowisko. 3. Pan Tomasz Bednarz podczas interaktywnej prezentacji. 4. Pani Marta Błaszczyńska zaspokaja ciekawość gości… 5. My.
W najbliższy weekend 17-18 czerwca w Ogrodzie Botanicznym w Powsinie odbędzie się Piknik Naukowy z Marią Skłodowską-Curie, podczas którego prof. Urszula Jarecka wraz ze swoim Zespołem Teorii Kultury IFiS PAN, w ramach projektu E-Story. Media and History – From cinema to the web. Studying, representing and teaching European History in the digital era będzie zapoznawała publiczność z nowymi aplikacjami wspomagającymi nauczanie historii.
“Prezentację kierujemy do młodych – wiekiem i duchem – Uczestników:
Historia jest ciekawa. Wrzućmy ją na telefon albo tablet, każmy jej się ruszać i mówić, a będzie jeszcze ciekawsza. Dodajmy właściwy obraz, dobry dźwięk i poszerzmy naszą rzeczywistość, a historia będzie najciekawsza na świecie.
Na naszym stoisku nakłonimy obrazek Marie Skłodowskiej-Curie do rozmowy i spróbujemy interaktywnie, z pomocą wirtualnych gier i zabaw, poznać jej życie i historię. To samo zrobimy Napoleonowi. Tak, żeby Pani Skłodowska-Curie nie czuła się samotna…”
Serdecznie zapraszamy do odwiedzin namiotu IFiS PAN:
Polska Akademia Nauk Ogród Botaniczny
02-973 WARSZAWA
ul. Prawdziwka 2
Szkolenia dla nauczycieli organizowane
w ramach projektu „E-story. Media and history”
Międzynarodowy projekt edukacyjny realizowany w Publicznym Gimnazjum nr 3 im. Fryderyka Chopina w Łodzi – plakat: e-story-lodz2
21 września 2016 r. odbyło się spotkanie w Państwowym Gimnazjum nr 3 im. Fryderyka Chopina w Łodzi. Zaprosiliśmy do współpracy w realizacji projektu w klasach gimnazjalnych, bądź też w ramach koła historycznego, Dra Rafała Nowaka, nauczyciela historii w PG3. Dr Nowak zgodził zostać ekspertem w projekcie, będzie prowadził szkolenia dla nauczycieli organizowane w ramach projektu E-story. Media and history.
Dr Rafał Nowak, nauczyciel historii w Państwowym Gimnazjum nr 3 w Łodzi:
Dr Rafał Nowak w bibliotece:
Dr Rafał Nowak w klasie:
- enclosure:
- https://ifispan.pl/wp-content/uploads/2016/01/Kopalnia-Soli-Wieliczka-1.mov 0 video/quicktime, https://ifispan.pl/wp-content/uploads/2016/01/Legenda-o-Wieliczce-film.mp4 0 video/mp4, https://ifispan.pl/wp-content/uploads/2016/01/Panorama-Raclawicka.mp4 0 video/mp4
- classic-editor-remember:
- block-editor