Piotr Lichacz
Informacje
Imię i nazwisko | Piotr Lichacz |
Stopnie i tytuły naukowe | dr hab. |
Stanowisko | prof. IFiS PAN |
Pokój | 114 |
Filozofia/Socjologia | Filozofia |
Zakład | Zakład Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej |
Obszary zainteresowań naukowych | etyka, filozofia religii, epistemologia, metafizyka |
Skrócony biogram |
Dr hab. Piotr Lichacz, prof. IFiS PAN (ur. 1976) zajmuje się myślą św. Tomasza z Akwinu, przede wszystkim jej współczesnymi interpretacjami. Interesuje się etyką (w szczególności wpływem nauk przyrodniczych na teorie moralne, jak też zjawiskiem wad moralnych), epistemologią (wady epistemiczne, samooszukiwanie się, uprzedzenia), filozofią religii, metafizyką i teologią. Tato dwójki dzieci. |
Wykształcenie | 2019 – habilitacja, IFiS PAN 2008 – doktorat, Uniwersytet Fryburski, Szwajcaria 2003 – licencjat, Papieska Akademia Teologiczna, Kraków 2002 – magisterium, Kolegium Filozoficzno-Teologiczne OO. Dominikanów w Krakowie |
Doświadczenie zawodowe |
– 2019 – profesor IFiS PAN w Zakładzie Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej – 2013-2019 – adiunkt w Zakładzie Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej IFiS PAN – 2012-2013 – pracownik badawczo-techniczny w Zakładzie Historii Filozofii Średniowiecznej IFiS PAN – 2011 semestr wiosenny – wykładowca (chargé de cours) i administrator francuskojęzycznej katedry teologii moralnej szczegółowej i etyki społecznej Uniwersytetu Fryburskiego w Szwajcarii – 2010 semestr wiosenny – wykładowca (visiting professor) w angielskojęzycznej sekcji „Angelicum” (Pontificia Università S. Tommaso d’Aquino) w Rzymie – 2009 – semestr jesienny – wykładowca w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym OO. Dominikanów w Krakowie – 2007-2010 – członek Instytutu Tomistycznego w Warszawie
P U B L I K A C J E [większość dostępna: https://pan-pl.academia.edu/PLichacz] a) książki: – Neuroetyka a Tomasz z Akwinu: O użyteczności myśli średniowiecznej we współczesnych debatach etycznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2018, 374 s. – Dominicains and the Challenge of Thomism, (Biblioteka Instytutu Tomistycznego – Teksty i Studia, 4), Warszawa: Instytut Tomistyczny, 2012, 346 s. [wstęp i redakcja z Michałem Paluchem]. – Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o mocy Boga, t. 5, Kęty–Warszawa: Wydawnictwo Marek Derewiecki–Instytut Tomistyczny, 2011, 495 s. [wstępy, tłumaczenie i redakcja z Michałem Paluchem i Włodkiem Zegą]. – Did Aquinas Justify the Transition from ‘Is’ to ‘Ought’? (Biblioteka Instytutu Tomistycznego – Teksty i Studia, 1) Warszawa: Instytut Tomistyczny, 2010, 332 s. [poprawiona i skrócona wersja doktoratu – w języku angielskim]. – Tomasz z Akwinu, O poznaniu Boga (Sancti Thomae Aquino Super Boetium De Trinitate), Kraków: Wydawnictwo M, 2005, 334 s. [wstęp, tłumaczenie i redakcja z Mikołajem Olszewskim i Mateuszem Przanowskim]. . b) artykuły: – Tricky Intuitions, „Roczniki Filozoficzne” 70 (2022): 249-258. – Epistemic Simplicity – A Virtue or a Vice? „Metaphilosophy” 52 (2021): 200–219. – O istnieniu porządku moralnego, „Przegląd Tomistyczny”, 26 (2020): 215–242. – Dylematy komunikacyjne, „Edukacja Filozoficzna” 69 (2020): 73–84. – Debating Biomedical Enhancement: Problems with Virtue Ethics, „Angelicum” 95 (2018): 37–55. – Porządek miłości a wymóg bezstronności, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 15 [50] (2017): 177–195. – Virtue Ethics in Search of a Decent Naturalism, „Przegląd Tomistyczny” XXII (2016): 413–431. – „Historia filozofii” jako narzędzie marginalizacji, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 14 [49] (2016): 151–165. – Obserwacja zwierząt a teorie moralne – przyczynek tomistyczny, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 13 [48] (2015): 151–173. – Neuroethics and the History of Moral Thought, „Studies in Global Ethics and Global Education” 4 (2015): 34–43. – On the Ontological Status of Moral Vice, w: Mirosław Szatkowski (red.), Analytically Oriented Thomism, Neunkirchen-Seelscheid: Editiones Scholasticae, 2016, s. 305–320. – O łączeniu myśli feministycznej z tomistyczną, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 12[47] (2014): 139–151. – L’injustice épistémique: entre témoignage et manipulation mentale, „Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie” 59 (2012): 249–265 [w języku francuskim]. – Pourquoi promettre?, „Nova et Vetera” 86 (2011): 447–461 [w języku francuskim]. – Czy prawda w teologii moralnej jest hipotetyczna?, w: Tomasz Gałuszka (red.), Dominikanie o prawdzie. Studia interdyscyplinarne, Poznań: W drodze, 2010, s. 61–75. – Czy stworzenie wyklucza ewolucję?, w: Bogusław Kochaniewicz (red.), Teologia św. Tomasza z Akwinu dzisiaj, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010, s. 71–94. – Czy ‘organ moralny’ Marca Hausera jest plagiatem z Akwinaty?, „Przegląd Tomistyczny” T. XV (2009): 377–396. – Je suis libre! Życie i twóczość o. Servais-Théodore’a Pinckaersa OP (1925–2008), „Przegląd Tomistyczny” T. XIV (2008): 407–421. – Metafizyka w teologii świętego Tomasza z Akwinu, w: Robert J. Woźniak (red.), Metafizyka i teologia. Debata u podstaw, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2008, s. 163–186. . Recenzje i noty: – Termin ‘natura’ w pismach św. Tomasza z Akwinu, w: Święty Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o mocy Boga, t. 3, Kęty–Warszawa: Wydawnictwo Marek Derewiecki–Instytut Tomistyczny, 2010, s. 595–599. – Streszczenie pracy doktorskiej: Did St. Thomas Aquinas Justify the Transition from ‘Is’ to ‘Ought’? (Czy św. Tomasz z Akwinu uzasadnił przejście od opisu do stwierdzenia powinności?), „Przegląd Tomistyczny” T. XIV (2008): 437–442. – Recenzja książki: Benedict M. Ashley, Żyć prawdą w miłości: Biblijne wprowadzenie do teologii moralnej, tłum. M. Wójcik, Poznań: W drodze, 2008, 659 s., „Przegląd Tomistyczny” T. XIV (2008): 443–446. – Recenzja książki: Matthew Levering, Biblical Natural Law: A Theocentric and Teleological Approach, Oxford University Press, 2008, 288 s., „Przegląd Tomistyczny” T. XIV (2008): 447–451. . Tłumaczenie: – Eleonore Stump, Akwinata, Poznań–Warszawa: Wydawnictwo W drodze–Instytut Tomistyczny, 2021, 848 s. |
Udział w redakcjach czasopism lub serii wydawniczych | – 2008-2010 – sekretarz redakcji “Przeglądu Tomistycznego” (czasopismo Instytutu Tomistycznego) |
Realizowane projekty badawcze | – wykonawca grantu ‘Opus’ Narodowego Centrum Nauki pt.: „Neuroetyka a Tomasz z Akwinu. O użyteczności filozofii średniowiecznej we współczesnych debatach etycznych” (2013-2016) |
Stypendia naukowe | 2006-2007 – USA, Washington, D.C., roczne stypendium na pisanie pracy doktorskiej |
Nagrody i wyróżnienia | 02/2009 – „St. Thomas Aquinas Dissertation Prize, 2009” – nagroda przyznawana przez Aquinas Center for Theological Renewal at Ave Maria University, Naples, FL, USA, za najlepszy w danym roku doktorat z myśli Tomasza z Akwinu. |