Seminarium z cyklu FILOZOFIA I IDEOLOGIA W EPOCE NOWOŻYTNEJ. POLSKA W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIM, EUROPA W KONTEKŚCIE POLSKIM
Zakład Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej Instytutu Filozofii i Socjologii PAN zaprasza na seminarium z cyklu
FILOZOFIA I IDEOLOGIA W EPOCE NOWOŻYTNEJ. POLSKA W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIM, EUROPA W KONTEKŚCIE POLSKIM
dr Tomasz Herbich (UW)
przedstawi referat pt.
Drogi filozoficznego samostanowienia.
Adam Mickiewicz, Władimir Ern i Karol Libelt jako krytycy klasycznej filozofii niemieckiej
Seminarium odbędzie się w dniu 12 listopada o godz. 15.00 w sali 154 w Pałacu Staszica
W literaturze przedmiotu niejednokrotnie zwracano uwagę na istotne zbieżności ideowe występujące między polską filozofią okresu międzypowstaniowego a rosyjskim renesansem religijno-filozoficznym. Tym, co wymaga jednak z jednej strony podkreślenia, z drugiej zaś – pogłębionego namysłu badawczego, jest wspólny dla przedstawicieli obu tych formacji intelektualnych kontekst, horyzont problemowy zbliżający do siebie ich wysiłki pomimo kilkudziesięciu lat różnicy występującej między najważniejszymi tekstami Libelta, Cieszkowskiego, Trentowskiego czy prelekcjami paryskimi Mickiewicza a dziełami Sołowjowa, Bierdiajewa, Franka czy Erna. Wyznacza go klasyczna filozofia niemiecka oraz podejmowane zarówno przez twórców polskiej filozofii okresu międzypowstaniowego, jak i rosyjskiej filozofii religijnej próby jej przekroczenia. Spór z klasyczną filozofią niemiecką dość często przechodził w wewnętrzną dyskusję o klasycznej filozofii niemieckiej; w wyniku zaś obu tych sporów kształtowały się podstawy własnej, oryginalnej, a zwłaszcza – samodzielnie obranej drogi w filozofii.
Przedmiotem mojego zainteresowania będzie przede wszystkim dorobek dwóch autorów, którzy w obu sporach – sporze z klasyczną filozofią niemiecką oraz sporze o klasyczną filozofię niemiecką – zajęli postawy skrajne: Adama Mickiewicza i Władimira Erna. Będę starał się zrekonstruować główne argumenty przeciwko klasycznej filozofii niemieckiej, które dają się z ich pism wyczytać, a także rozważyć, czy łączy ich nie tylko krytyka, lecz także proponowane rozwiązania pozytywne: czy zatem Mickiewicz ciąży w kierunku jakiejś postaci platonizmu, tak charakterystycznego dla poglądów Erna? Oprócz światopoglądów Mickiewicza i Erna do analiz włączę także poglądy wyrażone w Filozofii i krytyce Karola Libelta, które dostarczą, w mojej ocenie, dodatkowych argumentów na rzecz skrajnych postaw zajętych przez Mickiewicza i Erna.
- classic-editor-remember:
- block-editor





