Seminarium prof. Joanny Kurczewskiej

Serdecznie zapraszamy na seminarium Zakładu Socjologii Teoretycznej i Zespołu Badań nad Zmianą Społeczną i Tradycją z cyklu “Lokalne, regionalne, krajowe i ponadnarodowe: cztery spojrzenia na zmianę społeczną i ład społeczny”, które odbędzie się on-line w poniedziałek, 29 marca 2021 r., o godz. 15.00
Aby otrzymać link do ZOOMa, należy napisać mail na adres: publicrelations@ifispan.edu.pl
Dr hab. Zbigniew Sawiński, prof. IFiS PAN wygłosi referat
Instytucjonalny porządek czy zbieg okoliczności: co decyduje o rozwoju badań?
Komentatorzy: dr hab. Marta Zahorska (IS UW), dr hab. Artur Pokropek (IFiS PAN), dr hab. Mikołaj Herbst (EUREG UW)
Zapraszamy do dyskusji!
Abstrakt:
Dylemat zawarty w tytule chciałbym zilustrować odwołując się do faktów z bogatej historii badań nad edukacją. Za punkty zwrotne w rozwoju tej dziedziny przyjąłem dokonania następujących badaczy:
- Adolphe Quételet (stworzenie fundamentów międzynarodowych badań porównawczych);
- Jean Piaget (wskazanie granic porównywalności systemów szkolnych);
- Everett Franklin Lindquist (wynalezienie optycznego skanera i umasowienie testów);
- Jerzy Spława-Neyman (uprawomocnienie badań reprezentacyjnych);
- Marian Falski (propozycja badania nierówności edukacyjnych na progach między szkołami kolejnych szczebli);
- Jan Konopnicki (współorganizacja pierwszego międzynarodowego badania umiejętności uczniów w 1961 roku);
- Hyman G. Rickover (doprowadzenie do zwrotu badań w kierunku pomiaru efektów edukacji).
Choć dla badań edukacyjnych każde z tych dokonań miało charakter przełomowy, zasadniczo powstały one poza dominującym nurtem działalności naukowej ich autorów. Jean Piaget jest znany ze swoich odkryć w dziedzinie psychologii poznawczej; Marian Falski z autorstwa „Elementarza”, zaś Jan Konopnicki w czasie, gdy brał udział w organizacji przedsięwzięcia stanowiącego pierwowzór obecnego badania PISA, pełnił funkcję rektora AWF we Wrocławiu. Najmniej związana z badaniami nad edukacją wydaje się postać admirała Hymana G. Rickovera, uznawanego za ojca amerykańskiej podwodnej floty atomowej. To właśnie dzięki jego staraniom dokonano przewartościowania celów badawczych w kierunku pomiaru efektów edukacji. W ostatniej części prezentacji wspomnę o UNESCO i OECD, dwóch organizacjach, które w coraz to większym stopniu przejmują, czy jak to niektórzy wolą nazywać – zawłaszczają światowe badania nad edukacją. Przedstawię argumenty, że dla oceny związanych z tym korzyści i zagrożeń przydatna okazuje się perspektywa historyczna.
- classic-editor-remember:
- block-editor