Piotr Lichacz
Informacje
Imię i nazwisko | Piotr Lichacz |
Stopnie i tytuły naukowe | dr hab. |
Stanowisko | prof. nadzw. IFiS PAN |
Pokój | 114 |
Filozofia/Socjologia | Filozofia |
Zakład | Zakład Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej |
Obszary zainteresowań naukowych | etyka, filozofia przyrody, filozofia religii, epistemologia, metafizyka |
Skrócony biogram |
Dr hab. Piotr Lichacz, prof. IFiS PAN (ur. 1976) zajmuje się myślą św. Tomasza z Akwinu, przede wszystkim jej współczesnymi interpretacjami. Interesuje się etyką (w szczególności wpływem nauk przyrodniczych na teorie moralne, jak też zjawiskiem wad moralnych), filozofią przyrody, epistemologią (wady epistemiczne, samooszukiwanie się, uprzedzenia), filozofią religii, metafizyką i teologią. Tato dwójki dzieci. |
Wykształcenie | 2019 – habilitacja, IFiS PAN 2008 – doktorat, Uniwersytet Fryburski, Szwajcaria 2003 – licencjat, Papieska Akademia Teologiczna, Kraków 2002 – magisterium, Kolegium Filozoficzno-Teologiczne OO. Dominikanów w Krakowie |
Doświadczenie zawodowe |
– 2019 – profesor IFiS PAN w Zakładzie Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej – 2013-2019 – adiunkt w Zakładzie Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej IFiS PAN – 2012-2013 – pracownik badawczo-techniczny w Zakładzie Historii Filozofii Średniowiecznej IFiS PAN – 2011 semestr wiosenny – wykładowca (chargé de cours) i administrator francuskojęzycznej katedry teologii moralnej szczegółowej i etyki społecznej Uniwersytetu Fryburskiego w Szwajcarii – 2010 semestr wiosenny – wykładowca (visiting professor) w angielskojęzycznej sekcji „Angelicum” (Pontificia Università S. Tommaso d’Aquino) w Rzymie – 2009 – semestr jesienny – wykładowca w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym OO. Dominikanów w Krakowie – 2007-2010 – członek Instytutu Tomistycznego w Warszawie
P U B L I K A C J E a) książki: – Neuroetyka a Tomasz z Akwinu: O użyteczności myśli średniowiecznej we współczesnych debatach etycznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2018, 374 s. – Dominicains and the Challenge of Thomism, (Biblioteka Instytutu Tomistycznego – Teksty i Studia, 4), Warszawa: Instytut Tomistyczny, 2012, 346 s. [wstęp i redakcja z Michałem Paluchem]. – Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o mocy Boga, t. 5, Kęty–Warszawa: Wydawnictwo Marek Derewiecki–Instytut Tomistyczny, 2011, 495 s. [wstępy, tłumaczenie i redakcja z Michałem Paluchem i Włodkiem Zegą]. – Did Aquinas Justify the Transition from ‘Is’ to ‘Ought’? (Biblioteka Instytutu Tomistycznego – Teksty i Studia, 1) Warszawa: Instytut Tomistyczny, 2010, 332 s. [poprawiona i skrócona wersja doktoratu – w języku angielskim]. – Tomasz z Akwinu, O poznaniu Boga (Sancti Thomae Aquino Super Boetium De Trinitate), Kraków: Wydawnictwo M, 2005, 334 s. [wstęp, tłumaczenie i redakcja z Mikołajem Olszewskim i Mateuszem Przanowskim]. . b) artykuły: – Epistemic Simplicity – A Virtue or a Vice? „Metaphilosophy” 52 (2021): 200–219. – O istnieniu porządku moralnego, „Przegląd Tomistyczny”, 26 (2020): 215–242. – Dylematy komunikacyjne, „Edukacja Filozoficzna” 69 (2020): 73–84. – Debating Biomedical Enhancement: Problems with Virtue Ethics, „Angelicum” 95 (2018): 37–55. – Porządek miłości a wymóg bezstronności, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 15 [50] (2017): 177–195. – Virtue Ethics in Search of a Decent Naturalism, „Przegląd Tomistyczny” XXII (2016): 413–431. – „Historia filozofii” jako narzędzie marginalizacji, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 14 [49] (2016): 151–165. – Obserwacja zwierząt a teorie moralne – przyczynek tomistyczny, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 13 [48] (2015): 151–173. – Neuroethics and the History of Moral Thought, „Studies in Global Ethics and Global Education” 4 (2015): 34–43. – On the Ontological Status of Moral Vice, w: Mirosław Szatkowski (red.), Analytically Oriented Thomism, Neunkirchen-Seelscheid: Editiones Scholasticae, 2016, s. 305–320. – O łączeniu myśli feministycznej z tomistyczną, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 12[47] (2014): 139–151. – L’injustice épistémique: entre témoignage et manipulation mentale, „Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie” 59 (2012): 249–265 [w języku francuskim]. – Pourquoi promettre?, „Nova et Vetera” 86 (2011): 447–461 [w języku francuskim]. – Czy prawda w teologii moralnej jest hipotetyczna?, w: Tomasz Gałuszka (red.), Dominikanie o prawdzie. Studia interdyscyplinarne, Poznań: W drodze, 2010, s. 61–75. – Czy stworzenie wyklucza ewolucję?, w: Bogusław Kochaniewicz (red.), Teologia św. Tomasza z Akwinu dzisiaj, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010, s. 71–94. – Czy ‘organ moralny’ Marca Hausera jest plagiatem z Akwinaty?, „Przegląd Tomistyczny” T. XV (2009): 377–396. – Je suis libre! Życie i twóczość o. Servais-Théodore’a Pinckaersa OP (1925–2008), „Przegląd Tomistyczny” T. XIV (2008): 407–421. – Metafizyka w teologii świętego Tomasza z Akwinu, w: Robert J. Woźniak (red.), Metafizyka i teologia. Debata u podstaw, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2008, s. 163–186. . Recenzje i noty: – Termin ‘natura’ w pismach św. Tomasza z Akwinu, w: Święty Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o mocy Boga, t. 3, Kęty–Warszawa: Wydawnictwo Marek Derewiecki–Instytut Tomistyczny, 2010, s. 595–599. – Streszczenie pracy doktorskiej: Did St. Thomas Aquinas Justify the Transition from ‘Is’ to ‘Ought’? (Czy św. Tomasz z Akwinu uzasadnił przejście od opisu do stwierdzenia powinności?), „Przegląd Tomistyczny” T. XIV (2008): 437–442. – Recenzja książki: Benedict M. Ashley, Żyć prawdą w miłości: Biblijne wprowadzenie do teologii moralnej, tłum. M. Wójcik, Poznań: W drodze, 2008, 659 s., „Przegląd Tomistyczny” T. XIV (2008): 443–446. – Recenzja książki: Matthew Levering, Biblical Natural Law: A Theocentric and Teleological Approach, Oxford University Press, 2008, 288 s., „Przegląd Tomistyczny” T. XIV (2008): 447–451. |
Udział w redakcjach czasopism lub serii wydawniczych | – 2014 do teraz – członek redakcji “Studiów Antycznych i Mediewistycznych” |
Realizowane projekty badawcze | – wykonawca grantu ‘Opus’ Narodowego Centrum Nauki pt.: „Neuroetyka a Tomasz z Akwinu. O użyteczności filozofii średniowiecznej we współczesnych debatach etycznych” (2013-2016) |
Stypendia naukowe | 2006-2007 – USA, Washington, D.C., roczne stypendium na pisanie pracy doktorskiej |
Nagrody i wyróżnienia | 11/2010 – na podstawie dorobku, lekcji próbnej i egzaminu przed komisją – wygrany konkurs na objęcie katedry teologii moralnej szczegółowej i etyki społecznej we francuskojęzycznej sekcji Uniwersytetu Fryburskiego w Szwajcarii. |