Klimat i relacje w szkole
Zespół Socjologii Polityki, Gospodarki i Edukacji IFiS PAN
zaprasza na seminarium
Edukacja i społeczeństwo
Edukacja dostępna dla wszystkich i włączająca ludzi w różnym wieku jest podstawą rozwoju społecznego i gospodarczego oraz funkcjonowania demokratycznego społeczeństwa. System edukacji odzwierciedla z jednej strony kondycję państwa, z drugiej przemiany zachodzące w samym społeczeństwie. W kształtowaniu szeroko rozumianego systemu potrzebna jest długofalowa perspektywa, w której edukacja opiera się na uzgodnionych wartościach i uwzględnia zbadane fakty. Potrzebne są zarówno podstawy teoretyczne jak i nowe formy działania, co do których będzie miał szansę zaistnieć choćby minimalny konsens społeczny, niezbędny dla zapewnienia dobrej edukacji.
Nowy cykl seminaryjny jest przestrzenią debaty teoretyków i praktyków, identyfikujących i nazywających wyzwania stojące przed edukacją i szukających nowych rozwiązań. Na seminariach omawiane są empiryczne i teoretyczne prace traktujące o współczesnych problemach edukacyjnych. Zależy nam na pogłębionej refleksji, prowadzonej z perspektywy różnych dyscyplin naukowych i różnych doświadczeń działań praktycznych. Chcielibyśmy, by na seminarium znalazło się miejsce zarówno dla szczegółowych zagadnień, np. osiągania konkretnych celów edukacyjnych, jak i szerokiego powiązania edukacji z formami działania państwa i przemianami społecznymi.
Najbliższe spotkanie odbędzie się w czwartek, 4 lutego 2021 r. w godz. 14:00-16:00.
Żeby dostać link, trzeba napisać na adres: publicrelations@ifispan.edu.pl
Jego temat to: Klimat i relacje w szkole. Punktem wyjścia w dyskusji będą wyniki badań międzynarodowych TIMSS i PISA. Uczestników seminarium zachęcamy do zapoznanie się w szczególności z rozdziałem 6 i 7 raportu TIMSS oraz rozdziałem 6 i sekcją zatytułowaną “Praktyki czytelnicze, strategie czytania i lekcje języka polskiego w opiniach uczniów” raportu PISA.
Serdecznie zapraszamy
Michał Federowicz, Artur Pokropek, Michał Sitek
Program seminarium
- Michał Federowicz, (IFiS PAN) – Powitanie uczestników
- Michał Sitek (IFiS PAN, IBE) – Wprowadzenie do dyskusji na postawie raportów z badań TIMSS i PISA
Panel dyskusyjny:
- Agnieszka Ciesielska (LXIV Liceum Ogólnokształcące im. Witkacego, Warszawa),
- Katarzyna Hall (Stowarzyszenie Dobra Edukacja),
- Krzysztof Biedrzycki (UJ, IBE),
Dyskusja – moderator Michał Federowicz
Linki do raportów:
https://timss.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/12/TIMSS-2019-Raport-07.pdf
https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/PISA_2018_wyniki_raport.pdf