Jedność w śmierci, wielość w umieraniu. Problem podmiotu w ujęciu bioetyki refleksyjnej

zapraszamy na kolejne seminarium z cyklu Modele i aspekty podmiotowości, dotyczące współczesnych redefinicji  podmiotu i przemian w jego pojmowaniu. Na seminarium omawiamy poszczególne kwestie w odwołaniu do aktualnego stanu badań i wybranych publikacji. Interesują nas perspektywy badawcze – dziedziny, zagadnienia, przedmioty badań, które aktualnie budzą spory, bywają kontrowersyjne lub są kwestionowane w ramach humanistyki i nauk społecznych.

Seminarium w bieżącym roku akademickim dotyczy zagadnień antropologicznych, a celem spotkań jest dookreślenie czterech wybranych pojęć słownika filozoficznego: jedności i wielości oraz jednorodności i różnorodności w kontekście antropologii filozoficznej.
Pytamy, co pozwoliłoby uzgodnić jedność osobową i zarazem złożoność osobowej tożsamości, zakładaną jedność gatunku ludzkiego i antropologicznego wyposażenia oraz relatywne zróżnicowanie (kulturowe, historyczne, geograficzne, organiczne) jego poszczególnych realizacji,
spójność domniemanych struktur źródłowych oraz zróżnicowanie ich przejawów. Będziemy rozważać aspekty empiryczne i transcendentalne antropologii filozoficznej.

Zapraszamy Państwa na najbliższe seminarium 20 grudnia br. (11:30-13:30, online – Zoom), dr Adriana Wierzba (Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu) przedstawi referat Jedność w śmierci, wielość w umieraniu. Problem podmiotu w ujęciu bioetyki refleksyjnej.

Link i dane do logowania:
https://zoom.us/j/98770548757?pwd=ThqbKVsSaTap4bgbPenSOllJaeCi3Y.1

Identyfikator spotkania: 987 7054 8757
Kod dostępu: 991933

Konspekt referatu dołączamy poniżej i serdecznie zapraszamy do udziału.

Maria Gołębiewska (Zespół Filozofii Kultury IFiS PAN)
maria.golebiewska@ifispan.edu.pl
Anna Michalska-Martin (Zakład Teorii Poznania i Filozofii Nauki IFiS PAN)
anna.michalska@ifispan.edu.pl

**

Adriana Wierzba

Jedność w śmierci, wielość w umieraniu. Problem podmiotu w ujęciu bioetyki refleksyjnej

Wyjaśnijmy na wstępie, że projekt bioetyki refleksyjnej ma swe źródła w dyscyplinie filozofia. Jeżeli badania mają być refleksyjne, to pytania zadane na gruncie projektu mają pomóc nam uobecnić się, rozpoznać lub zająć właściwe miejsce. Na tej podstawie wyznaczam zadania dla aspirującego bioetyka i analizuję problemy, jakie pojawiają się w aksjosferze. Nie mówimy o wartościach w świecie hipotetycznym, lecz o wartościach w konkretnym świecie przeżywanym (niem. Lebenswelt, ang. lifeworld) osoby, która choruje i jest bliska śmierci.

W bioetyce istotny jest sposób, w jaki posługujemy się pojęciem podmiotu. Inaczej: w jaki sposób pytamy o innego człowieka i czy przy udzielaniu odpowiedzi nie pomijamy go. Przyjrzymy się zatem, jaki dystans dzieli pojęcia podmiotu, obiektu i osoby. Z jednej strony w pracy naukowej potrzebujemy określonego zestawu pojęć, a z drugiej – nasze badania będą weryfikowane i oceniane pod względem adekwatności odniesienia do osób-podmiotów, których dotyczą.

Przyjrzymy się napięciom między tym, co rozpoznajemy jako wspólne a tym, co indywidualne. Na co zwrócić uwagę? Czym dysponujemy w swoich badaniach? Czym właściwie jest dyspozycja w obliczu cudzej śmierci? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć podczas spotkania z Uczestnikami i Uczestniczkami seminarium.

Wybrana bibliografia
Walter F. Baile, Robert Buckam, Renato Lenzi, Gary Glober, Estela A. Beale, Andrzej P. Kudelka, SPIKES –przekazywanie złych wiadomości w sześciu krokach: rozmowy z pacjentami chorymi na raka, przeł. M. Białek, w: Antologia bioetyki, tom 5 Prawda, poufność, autonomia – problemy informacji w etyce medycznej, red. W. Galewicz, Kraków, Universitas, 2018, s. 65-81.
Oryg. SPIKES – A Six-Step Protocol for Delivering Bad News: Application to the Patient with Cancer, w: The Oncologist, 2000, 5(4), s. 302-311.
https://www.researchgate.net/publication/12357062_SPIKES_-_A_six-step_protocol_for_delivering_bad_news_Application_to_the_patient_with_cancer

Barbara Chyrowicz, Metodologia bioetyki, w: Diametros, 2014, 42, s. 1-28.
https://www.researchgate.net/publication/287092769_Metodologia_bioetyki

Aleksandra Ciałkowska-Rysz, Tomasz Dzierżanowski, Medycyna paliatywna, Poznań, Termedia Wydawnictwa Medyczne, 2019.

Paul Ricoeur, Żyć aż do śmierci oraz fragmenty, przeł. A. Turczyn, Kraków, Universitas, 2008.

Cicely Saunders, Cicely Saunders: Selected Writings 1958–2004, wstęp D. Clark, Oxford, Oxford University Press, 2006.

Maciej Syska, Medyczne oświadczenia pro futuro na tle prawnoporównawczym, Warszawa, Wydawnictwo LEX – Wolters Kluwer, 2013.

Kazimierz Szewczyk, Bioetyka, tom 1 Medycyna na granicach życia, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

***


Adriana G. Wierzba
(ur. 1990) jest doktorem filozofii. Rozprawę Godność jako dyspozycja. Bioetyka refleksyjna w opiece paliatywnej i terminalnej obroniła na Uniwersytecie Wrocławskim w roku 2023. Obecnie jest wykładowcą na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, gdzie prowadzi zajęcia dotyczące estetyki (fotografia i Nowe Media).
Zajmuje się przede wszystkim etyką oraz estetyką, również aksjologią, szczególnie w kontekście fenomenologii. Ze względu na różnorodność zainteresowań ukończyła kursy dotyczące opieki paliatywnej (Stanford University), zdrowia globalnego (University of Geneva) oraz sztuki współczesnej (The Museum of Modern Art).
Należy do Polskiego Towarzystwa Fenomenologicznego. Współorganizuje Szkołę Letnią Filozofii Wartości. Seminaria Hartmannowskie oraz redaguje powstający tom Wartości. Antologia wraz z dr Alicją Pietras (UŚ). Nieustannie pisze.

Print Friendly, PDF & Email
classic-editor-remember:
block-editor

IFiS PAN

Log In

Create an account
Europejski Sondaż Społeczny | European Social SurveyEuropejski Sondaż Społeczny | European Social Survey